Kirjoituksia kirjallisuudesta, nykytaiteesta ja elokuvista.

Kirjoituksia kirjallisuudesta, nykytaiteesta ja elokuvista.

Kidnappaa joku & tee hänet onnelliseksi. Valitse joku umpimähkään & vakuuta hänen perineen suunnattoman, hyödyttömän & ihmeellisen omaisuuden – sanotaan vaikka 5000 neliömailia Antarktista, tai ikääntyneen sirkuselefantin, tai bombaylaisen orpokodin tai alkemistisen käsikirjoitusohjelman. Myöhemmin he tulevat huomaamaan uskoneensa hetken johonkin ihmeelliseen & sen seurauksena kenties ovat pakotetut etsimään hiukan intensiivisempää suhdetta olemassaoloonsa. -Hakim Bey-


maanantai 8. joulukuuta 2014

Pro gradu -tutkielmani tekstitaiteesta


Henri Michaux : Mouvements, s. 565


Pro gradu -tutkielmani aseemisesta kirjoituksesta, joka on tekstitaiteen muoto. Sain graduni valmiiksi ja se on nyt luettavissa netissä. Tutkin työssäni tarkasti rajatun tekstitaiteen muodon, aseemisen kirjoituksen, tapaa muodostaa merkityksiä. Aseeminen kirjoitus ei kanna kielellisille ilmauksille tyypillistä semanttista sisältöä, mutta liittyy teemoiltaan, käsittelytavoiltaan ja institutionaalisesti kirjallisuuden piiriin. Kyseessä on alue, joka näyttäytyy marginaalisena, mutta jonka syvempi tarkastelu avaa kirjallisuuden luonteeseen liittyviä keskeisiä ilmiöitä.

Yksi tällainen ilmiö on käsin tehdyn kirjoituksen kehollisuus ja kauneus. Henri Michaux (1899-1984) oli belgialais-ranskalainen runoilija ja kuvataiteilija, joka ilmaisi itseään koko elämänsä ajan aseemisella kirjoituksella. Michaux oli monilahjakkuus, joka kirjoitti romaaneja, runokokoelmia ja esseistiikkaa. Lisäksi hänen tuotantonsa kuvataiteilijana on laaja ja monipuolinen. Hänen viehtymyksensä aseemiseen kirjoitukseen liittyi siihen, että hän koki rajoittavana kaikki vaikutteet, jotka estivät henkilökohtaisen imaisun runoudessa. Yksi tällainen este oli latinalainen aakkosto, jota runoilija ei voinut muokata.

Suosittelen erityisesti graduni lukua, jossa käsittelen Henri Michaux'n teosta Mouvements ("Liikkeet") kehollisesta kirjoittamisen näkökulmasta.Teos on tehty perinteisen kalligrafian tekniikalla ja se palauttaa mieleen käsin kirjoittamisen perinteen, sekä musteella sivelletyn kirjoituksen kauneuden.
 


* Henri Michaux 2001: Œuvres complètes 2. Toim. Raymond Bellour ja Yseì Tran. Paris: Gallimard, s. 565.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti